ذوالفقار یعنی چه

ذوالفقار یعنی چه و چگونه بدست حضرت علی علیه السلام رسید؟

و سرانجام آن چه شد؟🍂🍃

🌷🌷💠🌷🌷💠💠🌷🌷

✅ برخی به خطا تصور می کنند که ذوالفقار یعنی شمشیری که دو تیغه دارد و بر همین اساس در نقاشی ها و حتی فیلمها آنرا دو تیغه نشان می دهند و این خطای آشکار است.


🔸ذوالفقار یعنی چیزی که دارای مهره ها، شیارها و حفره ها است. فقار (به کسر یا فتح فاء) جمع فقره است و فقره  یعنی مهره های کمر و فقر یعنی شیار.

زیباساز

🔸به شمشیر مولا علی علیه السلام ذوالفقار میگفتند چون روی تیغه آن حفره هایی (گودی هایی) کوچک و زیبا داشت که گویا جهت تزئین ایجاد شده بود. نیز گفته اند روی تیغه آن از کنار دسته تا نوک آن شیاری باریک و بلند بود که شیارهای باریک از آن شیار بلند به سمت دم و پشت ( ۱۸ شیار ) در دو طرف ایجاد شده بود.


🔸این معنا هیچ شباهتی به دو تیغه داشتن ندارد. تنها ابن شهر آشوب در کتاب مناقب آل ابیطالب (ج ۳ ، ص ۲۹۰) گفته است «و کان ذوالفقار ذاشعبتین = ذوالفقار دو تیغه داشت» که به نظر می آید برداشت شخص او از ذوالفقار است.


🔸در روایتی منسوب به امام صادق علیه السلام آمده است که ذوالفقار بدین جهت نام گرفت که در وسط تیغه، در طول آن شیاری بود که آن را به مهره های کمر تشبیه کرده بودند. 

📚علل الشرایع ج۱ ص۱۶۰

📚مناقب ج۳ ص۳۴۰


🔸نیز در روایتی دیگر منسوب به امام صادق علیه السلام آمده است که بدان علت به شمشیر علی علیه السلام ذوالفقار می گفتند که آن را به هر کسی می زد، در دنیا از زندگی و در آخرت از بهشت محروم می شد. 

📚 مناقب ج۳ ص۳۳۹



❓ذوالفقار از آن چه کسی بود و چگونه به دست امیرالمؤمنین علیه السلام رسید؟


🔹منابع اسلامی در این باب سخنهای گوناگون گفته اند. به روایت سدی از مفسران بزرگ و معتبر اهل سنت در تفسیر آیه "و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس"، حضرت آدم وقتی از بهشت بیرون آمد، ذوالفقار را که از برگ اس بهشتی ساخته شده بود با خود به این دنیا آورد و با آن با دشمنان (جن و شیاطین) می جنگید. پس از او به ترتیب به پیامبران بعد رسید تا سرانجام به پیامبر اسلام رسید و آن حضرت آن را به علی علیه السلام داد.

📚 مناقب ج۳ ص۳۳۹


🔹همچنین گویند هنگامی که بلقیس به دیدن سلیمان رفت، شش شمشیر از جمله ذوالفقار را برایش به هدیه برد. سرانجام به دست عاص بن منبه رسید و او که در پیکار بدر، در سپاه مشرکان بود، کشته شد و شمشیرش به دست پیامبر و دست آخر به دست علی علیه السلام رسید.

📚 مناقب ج۳  ص۳۱۵


🔹نیز گویند به پیکار بدر به سال دوم هجرت عاص بن منبه و پدر و عمویش که از سران مشرک بود کشته شدند. علی  عاص بن منبه را کشت و شمشیرش، ذوالفقار را به پیامبر داد. سال بعد در جنگ احد هنگامی که از شدت جنگ شمشیر علی علیه السلام شکست و از پیامبر صلی الله علیه و آله شمشیر خواست، ایشان در گرماگرم پیکار احد، آن را به امام علی علیه السلام داد و وی نیز شجاعانه از پیامبر دفاع کرد و دشمن را عقب راند. در این هنگام ندایی شنیده شد که می گفت: «لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار» پیامبر فرمود: این صدای جبرئیل است.

✅ مورخان در میان همه گزارشها،  روی این گزارش، بیشتر تأکید کرده اند. 


📚مناقب سلیمان کوفی ص ۴۹۵

📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۷ ص۲۱۹ 

📚تاریخ ابن الوردی ج۱ ص۱۳۲

📚تاریخ طبری ج۳ ص۱۸۴

📚تاریخ یعقوبی ج۳ ص۱۸۴

و... 


❓سرانجام ذوالفقار چه شد؟ 


✅ بنابر منابع شیعه ذوالفقار از پیامبر صلی الله علیه و آله به امام علی علیه السلام رسید و از آن

حضرت به امام حسن و سپس به امام حسین علیهماالسلام تا آخر امامان و اکنون ذوالفقار نزد حضرت مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.


🔸شیعیان امام را به چند نشانه می شناختند که از آن جمله ذوالفقار و زره بود. آن را نزد هر کس می یافتند که با نشانه های دیگر همراه بود او را به امامت می پذیرفتند. از امام صادق و امام رضا علیهماالسلام روایاتی نقل است که در زمان ایشان نزد آنان بوده است.


📚من لایحضره الفقیه ج۴ ص۴۱۸

📚خصال صدوق جزء۲ ص ۵۲۷

📚مناقب ابن شهر آشوب ج۱ ص۳۱۲

📚الثاقب فی المناقب ص۴۲۰

و

👇🌿👇🌿

https://telegram.me/joinchat/BDas_UFustKr-42ZlGR4iQ

[ دوشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۰۶ ق.ظ ] [ امیرمحمد ولیان ]
[ ۱نظر ]
نظرات (۱)

مجله ویترینو
مجله ویترینو در تاريخ ۰۱ آذر ۹۵ ، ۱۴:۳۶ در مورد اين مطلب گفته: ( - مشاهده وب سايت )
یهره مند شدیم ...
موفق باشید
پاسخ در تاريخ(۲ آذر ۹۵، ۰۰:۰۸) : پیروز باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
*****

ابزار وبلاگ و سایت